fbpx

5 ting jeg ville ønske jeg vidste før jeg startede til CrossFit.

5 ting jeg ville ønske jeg vidste før jeg startede til CrossFit.


1. Din ego er din fjende.

Når man starter til CrossFit vil man gerne vise de andre hvor meget man kan løfte og hvor dygtig man er, men ærligt talt med den erfaring jeg har kan jeg fortælle at folk faktisk er overraskende ligeglade. Så vores første anbefaling er at du skal koncentrere dig om din egen progression, og stoppe med at sammenligne dig med andre, eller gør noget fordi du tror det kan imponere dem.

Vi er også godt klar over at der er et konkurrence menneske gemt i os alle sammen når først uret tikker, hvilket nok også er grunden til at CrossFit sporten er vokset sig så stor som den er i dag. 

Derfor kan det også være svært at holde sig selv tilbage når man sammenligner sig med de andre på holdet, men tag den med ro og følg din progression så skal du nok nå dine mål hurtigere end hvis du er forhastet med vægt eller tempo. 


2. Vær tro imod teknikken.

Kvalitet frem for kvantitet! 

På grund af at CrossFit sætter krav til at du bruger meget tid i dine høje puls zone, imens du løfter tunge vægte og bevæger dig hurtigt, er det nemt at glemme den gode teknik i øvelserne.

For rigtig mange er CrossFit øvelserne relativt hurtige at lære, men det betyder ikke at du bevæger dig godt, eller at du rent faktisk er god til at lave dem. 

Giv dig tid til at arbejde med øvelserne, også selvom du syntes du er fantastisk god til at lave dem. Hvis ikke du giver dig tid til at øve teknikken i øvelser risikere du i sidste ende at det går ud over din progression, eller i værste fald at du får en skade.

Sæt fokus på de små ting som smidighed, din vejrtrækning eller din core stabilitet, i sidste ende er det rigtig godt givet ud. 

Er du i tvivl om teknikken er den en god ide at snakke med en træner, eller finde inspiration på youtube eller CrossFit.com.


3. Langsom er hurtig.

Ja overskriften er måske en smule underlig, og hvad mener i egentlig med det?

Som træner kan det være ret så underholdene at have nye med til en CrossFit time, fordi de ofte laver det som vi kalder for et hovedespring. 

Et hovedespring er når man giver den ALT for meget fart til at starte med og ender med at ramme en mur kort tid inde i træningen, altså man har fået sin puls ALT for højt op. 

Det handler rigtig meget om at kende sin egne grænser og vide hvor man træningsmæssigt kan ligge i lang tid af gangen. Det er naturligvis ikke noget man lære efter 1-2 gange, men noget man lærer over mange år. Selvom jeg har lavet CrossFit i mange år, sker det af og til at jeg også laver et “hovedespring” 


4. Mere er ikke altid bedre.

Det her er en af de store, og noget vi alle har prøvet fra tid til anden. 

For at blive en god CrossFit atlet kræver det at man ligger mange timer, og hårdt arbejde i det. 

Men det vi ofte ser der sker, er at folk tror at de kan nå det hele på den halve tid, og ender med at overtræne, og kører sig selv længere og længere ned og glemmer helt at restituere. 

Vores anbefaling til nybegyndere til CrossFit at tage det stille og roligt.
Til at starte med er 2 gange om ugen mere end rigeligt.
Så kan du skrue stille og roligt op for trænings mængden, hvis du har mere tid, er helt grebet af det eller hvis du har ambitioner om en konkurrence.


5. Find dine svagheder og arbejd med dem.

Bøjer knæene indad når du squattet? 

Har du svært ved at komme helt ned til stangen når du dødløfter? 

Det er ikke sikkert at du mærker til det, det første stykke tid.
Der er sikkert også mere fokus på hvor meget du kan løfte, og at du blive stærkere end at teknikken eller skævhederne i kroppen er helt i orden.

Men på et eller andet tidspunkt vil der være noget i din krop som giver efter for skævhederne eller den manglende styrke i andre kropsdele, uanset hvad, er det vigtig at du ikke ignorere disse skævheder eller mangel på styrke.

Vi kommer allesammen ind med forskellige trænings baggrunde, nogen har aldrig trænet, nogle har trænet svømning, håndbold eller fodbold.
Derfor har vi også forskellige skævheder og styrker i forskellige kropdele, det er vigtigt at få styr på det så hurtigt som overhovedet muligt, det kan vores dygtige trænere hjælpe dig med, eller er det altid en god ide at snakke med en fysioterapeut hvis du er i tvivl.  

Får du hurtigt styr på det vil du mærke en vanvittig progression, at du ikke har ondt og det hele føles som en leg.  

Få hjælp af vores dygtige fysioterapeut

Christian Bo Poulsen

Læs videre

nyheder du vil finde interessante

Uge 53 – corona træning

Mandag – Simon + Mette Nissen Warm up – FLOW  + EMOM6: 10 Push Ups + 10 T2B/V-Ups/Sit Ups   FOR TIME – 3 Rounds

Julehilsen 2020

Julehilsen fra alle os til alle jer.  2020 har været et år der har budt på rigtig mange hårde men gode trænings timer sammen med