PerformanceLab & Crossfit Lageret i Holstebro

Fordomme om CrossFit

15 aug

Læs mere om nogle af de mange fordomme om CrossFit

Fordomme om CrossFiter en nyere træningform herhjemme i Danmark. Træningen består af en stor variation af forskellige øvelser man udfører med høj intensitet. Man kan samligne træningsformen en smule med HIIT træning. CrossFit har indtaget Danmark med storm, og ifølge Crossfit.com er der pr dags dato. 68 CrossFit boxe i Danmark, og dette tal er opadgående. I alle CrossFit boxe vil træningerne ligne hinanden, men med trænerens forskellige touch. 

Fordomme om CrossFit kun er for de trænede:Fordomme om CrossFit

Dette er nok den mest udbredte tanke omkring CrossFit. Men CrossFit springer ud af militær og politi træning, så på den måde kan der være noget om snakken dengang man grundlagde CrossFit. Men siden da har det udviklet sig til at være en meget favnede sport, da man meget nemt kan skalere øvelserne, så de passer til ens eget niveau.

Fordomme om CrossFit giver mange skader:

Specielt indenfor styrkeløft, bodybuilding og vægtløftning har mange kritiseret CrossFit for at være for hård træning, og de har fået skudt i skoene at skades procent er meget høj.
Fakta er: Pr 1000 trænings time er der 2,6 skader i CrossFit, til samligning er der i Håndbold 13,5 skader pr 1000 trænings time. Fodbold ligger på 17,1 skader pr 1000 trænings time.

Fordomme om CrossFit ødelægger din teknik:

Her er CrossFit igen ret udskældt, og med god grund? Svaret er nej.

I CrossFit har man stort fokus på at træne så ”rigtig” og teknisk korrekt som overhovedet muligt. I hver trænings pass er der ofte afsat god tid til at træne teknik i en bestemt øvelse. Det kan fx være squat, dødløft, snatch, clean and jerk, pull ups eller noget helt andet. Her bliver man udfordret på at skulle løfte tungt, eller lave mange gentagelser. 

Når det så er sagt, så har CrossFit også det twist i måden at træne på, at man sommetider skal gøre noget så hurtigt som man overhovedet kan. Dette gøres for at udfordre ens når teknik når pulsen er høj.
Til samligning: Hvis du skal drikke et glas vandt så hurtigt som du kan, er sansynligheden for at du spilder så højere ind hvis du drikker den langsomt? Ja.
Når du skal lave 20 squat så hurtigt du overhovedet kan, er sansynligheden for at din teknik falder en smule? Ja.

Har du lyst til at prøve CrossFit? læs mere om vores program her

Kilder:

https://www.bodylab.dk/shop/styrkeloeft-og-skader-2402c1.html
https://da.wikipedia.org/wiki/Crossfit
https://www.crossfit.com/
http://library.crossfit.com/free/pdf/CFJ_English_Level1_TrainingGuide.pdf